cykly
Cykly
FOR
smyčka s předem určeným počtem cyklů
int z = 0;
for (int i = 0; i < 6; i++)
{
z++; //6x přičte do proměnné z jedničku z=6
}
WHILE
smyčka s podmínkou na začátku, je-li platná, zahájí se tělo příkazu
int z = 0;
while (z < 4)
{
z++; //4x přičte do proměnné z jedničku z=4
}
DO ... WHILE
smyčka s podmínku na konci, po startu se provede alespoň jednou i přes neplatnou podmínku
int z = 0;
do
{
z++ ; //8x přičte do proměnné z jedničku z=8
}
while (z < 8);
FOREACH
projde celé pole
int[] pole= new int[] {1,2,5,8,9};
foreach (int s in pole)
{
z += s; //sečte všechny čísla v poli pole z=25
}
BREAK
přeruší cyklus(vyskočí ven z cyklu)
int[] pole= new int[] {1,2,5,8,9};
foreach (int s in pole)
{
z += s; //sečte 3 čísla v poli pole a vyskočí ven z=8
if (s==5)
break;
}
CONTINUE
skočí na začátek cyklu a pokračuje dalším
int[] pole= new int[] {1,2,5,8,9};
foreach (int s in pole)
{
if (s==5)
continue;
z += s; //sečte 4 čísla v poli pole a čislo 5 vynechá z=20
}
Podmínky
IF ... ELSE
základní příkaz programování
int cislo=Convert.ToInt16(comboBox4.Text);
if (cislo == 1)
label2.Text = "proběhla podminka IF";
else if (cislo == 2)
label2.Text = "proběhla podminka ELSE IF";
else
{
label2.Text = "proběhla podminka ELSE";
}
SWITCH
slouží k větvení programu do více větví
int cislo = Convert.ToInt16(comboBox5.Text);
switch (cislo)
{
case 1:
label2.Text = "cislo 1";
break;
case 2:
label2.Text = "cislo 2";
break;
case 3:
label2.Text = "cislo 3";
break;
default:
label2.Text = "ani 1 2 3";
break;
}
OPERATORY
Operátor |
C-like Zápis |
Rovnost |
== |
Je ostře větší |
> |
Je ostře menší |
< |
Je větší nebo rovno |
>= |
Je menší nebo rovno |
<= |
Nerovnost |
!= |
Obecná negace |
! |
Rovnost zapisujeme dvěma ==.
Podmínky je možné skládat a to pomocí dvou základních operátorů:
Operátor |
C-like Zápis |
A zároveň |
&& |
Nebo |
|| |
if (z>=5 && z<=10 || z>= 15 && z<=20)
{
// pokud je číslo v daném rozmezí 5-10 nebo 15-20
provedou se příkazy ve složených závorkách
}